Militärisk Torsdag

En intressant berättelse om en ganska ovanlig torsdag:

Som vanligt på mina oxfordianska torsdagar gick jag till "Oxford Army Cadet Force", den militära ungdomsgrupp som jag gick med i i tron att de var en slags scouter och sen fortsatte i eftersom jag får uppleva så mycket underligt där. Jag har till exempel fått skjuta gevär! Jag är inte nån vapengalning, men måste erkänna att det kändes ganska coolt. Det som är skrämmande är att vapenintresserade 13-åringar också får lära sig hantera gevär. Jag hoppas att det ger dem en känsla av ansvar, för om det bara uppmuntrar ett överdrivet vapenintresse är det farligt!

Nåväl, i torsdags kunde vi inte skjuta, för de har på nåt sätt blivit av med nycklen till ammunitionsförådet. Ammunitionsförrådet är förvisso bara ett litet skrin, men eftersom de inte vill att obehöriga utan nyckel ska komma åt patronerna är det väldigt inbrottssäkert, vilket ger vissa problem nu när de själva vill komma in utan nyckel... Inte ens en låssmed kunde fixa det. Jag tror att de tänker ta dit en kille med jätteborr och försöka bryta sig in på så sätt. En viktig varning till oss alla om vikten av att hålla koll på våra nycklar!

Torsdagens aktivitet var istället nån slags hur-du beter-dig- i-krig-övning. Vi fick bland annat lära oss att "kravla" på olika sätt. Ålning medelst hasning och ålning medelst (...nåt annat, kravling kanske?) tror jag det heter på militär svenska. Det gick i alla fall ut på att ta sig fram liggande på marken. Saken var att marken vi använde var blött gräs... Och det var kallt ute. Och jag hade mina vanliga kläder. Vår instruktör (en kille på ca 17 år) förvånade mig genom att erbjuda mig sin militärjacka och säga att jag nog inte ville smutsa ner min kappa! Gulligt av honom! Sen var det dock dags att börja kravla. På plussidan av det hela var att gräset luktade gott och att jag var bra på det. På minussidan var att mina jeans och jag blev våta och smutsiga. Och att som vanligt bestod gruppen av mig och en massa 13-åringar med en instruktör som antagligen är yngre än mig.

Kvällens andra övning var make-up, eller om man så föredrar att göra kamoflagemålning i varandras ansikten. Färgen var kletig och jag kände mig väldigt fånig senare när jag gick hem genom Oxford med brun färg kletad i ansiktet... Vi tränade även på att ställa upp och röra oss i formationer på parkeringsplatsen. Det ingick att vi skulle smyga och låtsas spana efter fiender, så det var lite som att leka krig. I vilket fall finns det nu en bild på mig i kamomålning och militärjacka! Mitt internet lär dö om jag försöker ladda upp den, men ni får se när jag kommer hem!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hehe det verkar ju ändå som du hade det kul! Kravla i gräs och leka krig är ju alltid roligt ^^

2009-11-30 @ 00:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0